Wednesday, October 14, 2009

PMRAM mendekati ulama'

Tiada yang paling baik melainkan melantunkan kata-kata/kalimah thoyyibah. Terkumat kamit mulut bila membaca berita dari Mesir. Program serta khabaran dari sahabat-sahabat dari bumi anbia' itu.

Saya begitu teruja dengan program terbaru yang akan dianjurkan oleh PMRAM. Program Majlis Pembacaan Kutub Sittah. Terlintas di benak fikiran saya, kenapa program seperti ini tidak di adakan ketika saya di sana??? Saya dengki dengan suasana di sana.

Program yang begitu baik ini sepatutnya tidak dilepaskan begitu sahaja bagi mereka yang berada di sana. Usaha murni ini sewajarnya mendapat sokongan oleh semua pihak.

Dalam membaca perkembangan mengenai program ini, saya begitu terkejut dengan tindakan JPMK yang mahu menggagalkan program ini.

Apakah keburukan program ini?? Program membicarakan tentang hadis Rasulullah saw, program mendekati ulama-ulama, program mencari keredhaan Allah dengan mengikut susur galur perjalanan ulama murabbi.


Memetik kata-kata Syeikh al-Allamah Dr Jamal Faruq hafizahullah bilamana ditanyakan kepada beliau mengapakah al-Azhar sudah tidak menganjurkan lagi Majlis Sama’ Hadis sebegini?

Maka Syaikhuna menjawab : “al-Azhar terlalu sibuk dengan pelbagai urusan tambahan pula campur tangan kuasa luar yang tiada kaitan dengan al-Azhar menyebabkan al-Azhar tidak sempat untuk melaksanakan Majlis mulia sebegini.Apa-apa pun, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah memulakan kembali sunnah mulia ini.Moga akan membuka mata al-Azhar untuk kembali melaksanakan Majlis sebegini kelak.”

Melihat kepada objektif program, saya kira tidak ada alasan untuk program ini digagalkan. Teruskan usaha kepada semua petugas, saya mendoakan semoga program ini berjalan lancar. Amin.

1 comments:

Anonymous said...

Teruskan usaha ustaz,... tidak mengapa, walaupun ustaz tidak berkesempatan untuk ikut program ni, kami kira ustaz lebih beruntung dapat laksanakan tanggungjawab sebagai pejuang....Allahuakbar!!!