Sunday, April 15, 2012

Kingdom Tower Jeddah bakal dibina - Kiamat yang kian hampir

Kingdom Tower . Mercutanda kiamat ?

Rasulullah SAW bersabda dalam satu hadith

Baginda bersabda: (Antara tanda-tanda kiamat ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang - orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing (berbangga-bangga) menegakkan dan meninggi-ninggikan binaan.

Gambar di atas adalah bangunan pencakar langit yang baru ini mempunyai ketinggian satu kilometer dan bakal ditempatkan di Arab Saudi. Menara ini akan mengalahkan negara jiran mereka iaitu Dubai, yang secara rasminya telah menjadi bangunan pencakar langit tertinggi didunia iaitu ketinggian 828m Burj Khalifa pada dua tahun yang lalu.

Saudi telah dianugerahkan kontrak lebih daripada $ 1 bilion untuk membina menara tersebut, yang akan dinamakan Menara Kingdom. Ia akan mempunyai hotel Four Seasons, apartmen servis, kondominium mewah dan pejabat, merangkumi semua dalam satu dan berkeluasan lantai kira-kira setengah juta meter persegi.

Kingdom Holding Co, firma pelaburan yang diketuai oleh jutawan Putera Alwaleed bin Talal, berkata ia telah menandatangani perjanjian $ 1 bilion dengan Kumpulan Saudi Binladen untuk membina Kingdom Tower di pinggir bandar Laut Merah Jeddah. Gergasi pembinaan Saudi dimiliki oleh keluarga Osama bin Laden

VIDEO : http://www.youtube.com/watch?v=t90zu387Rzs&feature=player_embedded#!


Menara ini, direka oleh Adrian Smith & Gordon Gill Arkitek yang berpusat di Chicago, pada bulan Jun 2009, KHC menandatangani perjanjian dengan Emaar Properties yang berpangkalan di Dubai untuk membangunkan dan menyelia pembinaan Kingdom City and Kingdom Tower. Emaar, yang sebahagiannya dimiliki oleh kerajaan Dubai, pemaju bangunan yang tertinggi di dunia Burj Khalifa.

Pencakar langit yang dicadangkan Alwaleed akan memecahkan rekod menara Burj Khalifa, yang mempunyai 160 tingkat untuk kediaman dan termasuk sebuah hotel butik Armani. Pada 828 meter, Burj Khalifa bukan sahaja bangunan tertinggi tetapi juga struktur berdiri bebas tertinggi di dunia.

Secara perbandingan, bangunan tertinggi di Amerika Syarikat, Menara Willis di Chicago, berada pada ketinggian 442 meter, dan jika dikira sekali dengan antena ketinggiannya akan meningkat kepada 527 meter. Satu lagi bangunan di Pusat Dagangan Dunia yang dibina di New York akan mempunyai ketinggian sebanyak 541 meter termasuk menara antena (417m tanpa). Ia dijangka siap pada tahun 2013.

Syarikat Binladen juga telah membangunkan kompleks tujuh menara di kota suci Mekah yang diiktiraf sebagai jam terbesar di dunia.

sumber : http://suraukini.blogspot.com/2012/04/kingdom-tower-jeddah-bakal-dibina.html

0 comments: