Wednesday, November 25, 2009

Alhamdulillah..syukur Ya Allah.

Assalamualaikum...masyaAllah. sedar atau tidak seminggu saya berulang alik ke hospital. tanggal 18 november 2009, lebih kurang jam 1.30 pg,...saya terjaga dari tidur apabila mendengar esakan isteri yang sedang berperang dengan kesakitan.


Saya merasakan esakan pada kali ini adalah esakan yang sangat berlainan dengan esakan malam2 yang sebelumnya. Isteri saya (zaujati) telah mengalami kesakitan dibahagian perut sejak seminggu yang lalu. 2 minggu yang lalu telah dikejarkan ke hospital jengka kerana tidak tertahan kesakitannya semasa berada di sekolah. namun doktor memaklumkan tiada apa masalah, cuma perkembangan kandungan di dalam perut yang membuatkannya sering terasa sakit.

Pada ketika itu saya dalam perjalanan pulang dari Kota Bharu selepas mengikuti kursus P & P guru2 stam zon timur. saya mendapat berita ketika dalam perjalanan yang ketika itu baru sahaja masuk daerah negeri terengganu. saya cemas, namun apa yang saya boleh buat...hanya doa di dalam hati. semoga Allah permudahkann segala urursan.

sejak dari peristiwa itu, isteri saya sering rasa sakit dibahagian perut dan saya dan dia menjangkakan bahawa sakit itu datangnya dari kenyataan doktor di hospital jengka tempohari....dan juga menjangkakan semacam tidak kritikal...

tapi...tiba 18/11 sekitar jam saya terjaga dari tidur apabila mendengar esakan isteri saya yang sedang berperang dengan kesakitan. saya kaget pada mulanya, namun saya membuat keputusan untuk membawanya ke hospital jengka.

sampai saja di h. jengka, lbh kurang 1/2 jam, saya di panggil doktor dan memberitahu saya bahawa selepas dijalani ujian air kencing dan darah isteri saya terkena apendiks dan akan dihantar ke hospital temerloh untuk dirujuk kepada pakar kerana dalam masa yang sama sedang mengandungkan baby 5 bulan. saya kaget.... terus saya menelefon mak di jengka 9 dan bersetuju untuk mengikuti saya ke hospital temerloh.

Sekitar jam 3.30 pagi, isteri saya dibawa menaiki ambulans menuju ke hospital temerloh. saya pada masa itu mmbuat persiapan dan terus ke jengka 9 untuk megambil mak serta terus lagi meluncur ke hospital temerloh..

sekitar jam 6 ptg itu juga dia di bawa ke dwan bedah untuk melakukan pembedahan. doktor memaklumkan bahawa 5-10% kandungan akan terjejas. ketika itu isteri saya telah menitiskan air mata, sedih sekiranya kandungan itu akan bermasalah selepas pembedahan.

Jam 8 malam selesai menjalani pembedahan namun masih tidak sedarkan diri. abg dan akak dari kuala lumpur jugan sampai dan sempat menziarahinya. Keluarga saya dari jengka 15 juag datang dan menziarahi sekitar jan 9.30 mlm.....

Alhamdulillah, selepas dimaklumkan doktor, isteri saya selamat dan kandungan juga tidak mengalami apa2 masalah. subhanallah, alhamdulillah... sujud syukur saya....

Selepas solat jumaat dia dibenarkan pulang....hati saya sntiasa mengucap syukur...

Pada keesokannya sepertia biasa, seolah2 semcam ok saja. namun isteri saya masih menngadu sakit di perut. saya anggap mgkin biasa. namun dia tidak tertahan. dan muntah2. segala yang dimakannya pasti akan keluar kemabali. hatta air kosong juga akan muntah.

setelah dinasihatkan oleh mak, saya bawa semula isteri saya ke hospital jengka. setelah satu jam barulah di periksa dan di sahkan gastriks. ya Allah. isteri saya di tahansemula di wad hospital jengka.

Allah....

Hari Isnin barulah pulih dan dibenarkan keluar....saya tidak dapat ke maktab pd Ahad.

Mungkin banyak yang saya pelajari dari peritiwa yang telah dialami ini. saya ucapkan terima kasih kepada jururawat di hospital jengka dan temerloh juga buat doktor yang merwatnya.

namun suka juga untuk saya membuat sedikit komentar....saya amat berharap agar pihak kerjaan menaik taraf hospital jengka kepada perkhidmatan yang lebih baik. Penambahan doktor di situ juga perlu ditingkatkan. ini kerana bilangan penduduk di sekitar bandar jengka juga semakin ramai. Bandar Jengka merupakan satu daerah yang besar. hanya sekadar komentar, maaf.

Alhamdulillah. saya sujud syukur dan panjatkan doa kepada Allah semoga Allah pelihara saya dan keluarga juga buat baby yang masih di dalam kandungan isteri saya supaya sntiasa sihat dan dalam pemeliharaan Allah.....amin....

----------------------------------------------------

Apendiks

Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen).

Dalam anatomi manusia, apendiks atau dalam bahasa Inggeris, vermiform appendix (atau hanya appendix) adalah hujung buntu tiub yang bercantum dengan kaekum ( caecum ).


Stomach colon rectum diagram.gif

Apendiks terbentuk ketika embrio dari kaekum. Dalam orang dewasa, apendiks berukuran purata 10 cm panjang tetapi berbeza antara from 2-20 cm. Sungguhpun lokasi asas apendiks agak tetap, lokasi penghujung apendiks boleh berbeza dari ( retrocaecal ) ataupun di pinggang ( pelvis ) sehinggalah terletak di ( peritoneum ).

Sungguhpun kebanyakan orang percaya apendiks tidak berguna dan organ sisi, sesetengah yang lain percaya bahawa apendiks mempunyai fungsi dalam sistem lymphatik ( lymphatic system ).

Operasi pembedahan membuang apendiks dikenali sebagai appendektomi.

5 comments:

Anonymous said...

Salam ust..sabar lah, Allah bersama dgn org yg sabar...dugaan itu untuk meningkatkan taqwa.....mg ust dan ustzh tabah...

Anonymous said...

salam..mg terus diberikan kesabaran dalam menghadapi liku2 hidup berumah tangga..ape pun doa pada Tuhan itu penting..

Anonymous said...

Salam us.... ya Allah, mgkin ujian dari Allah itu nak tambah serta tingkatkan iman kita. beruntunglah org2 yg di uji itu. yang penting kita terus thabat dalam agam Islam...istiqamah!!!

peneroka said...

"bersabarlah, org yang bersama, Allah bersama mereka..."

Anonymous said...

salam us..Allah uji tanda Dia ingin m'anugrahkan sesuatu yg sgt bhrga..bykkn sabar..mg sentiasa dlm redha-Nya